اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

سال نو مبارک

در این آخرین ساعاتی که تا آغاز سال نو باقی مانده است بهترین آرزوهای خود را نثار تمامی دوستان و آشنایان می‌کنم. امیدوارم که سالی که در پیش است سرشار از شادی و شادکامی و موفقیت باشد. امیدوارم که سال آینده برای جنبش اسپرانتوی ایران نیز حامل دستاوردهای تازه و جدیدی باشد. در همینجا نیز تا پست بعدی که یقینا در سال آینده خواهد بود با همگی خداحافظی میکنم. سال نو مبارک. Felichan Novan Jaron.

برای گستره‌ای وسیع‌تر

متن زیر ترجمه یکی از آگهی‌هایی است که سازمان جهانی اسپرانتو برای ترغیب به عضویت در انجمن‌های محلی اسپرانتو تهیه کرده است. این متن را مدت‌ها قبل ترجمه کرده بودم و فکر می‌کنم فقط یکبار در مجله سبزاندیشان به چاپ رسید.

 

برای گستره‌ای وسیعتر

آخر چرا باید به:

- باشگاه محلی اسپرانتو،

- انجمن کشوری،

- انجمن تخصصی یا سرگرمی مورد علاقه‌ام،

- سازمان جهانی اسپرانتو

بپیوندم؟

 

حداقل دو دلیل خوب وجود دارد:

- انجمن‌های اسپرانتو در هر سطحی برای دنیائی بهتر تلاش می‌کنند، برای دنیائی بدون تبعیضات زبانی و فرهنگی، در یک کلمه آنها برای "دموکراسی در عرصه زبان" فعالیت می‌کنند.

اگر عقیده دارید که این هدف خوبی است، پس یقیناً مایل به حمایت از آنها هستید.

با عضویت در کلوب محلی یا ملی خودتان، جمعیت‌های تخصصی یا جهانی (حتی احتمالاً همه آنها)، شما میتوانید بخشی از آن جنبش جهانی اسپرانتو باشید که بیش از یک قرن برای حقوق زبانی بشر در همه سطوح کار میکند، و سعی در متقاعد کردن دنیا دارد، که در عرصه فرهنگی-زبانی هم عدالت بیش از قدرت ارزش دارد.

 

- درعین حال شما ممکن است دوست داشته باشید فقط بخشی از جمعیتی باشید که زبان بین‌المللی اسپرانتو را صحبت می‌کنند. شاید مایل باشید دیگر سخنگویان به این زبان را ملاقات کنید، بخواهید کتابهای به زبان اسپرانتو را خریداری کنید،  دوست داشته باشید به کشورهای خارجی سفر کنید و ساکنانشان را بشناسید و شاید حتی مهمان اسپرانتودانان محلی باشید.

همه اینها را اعضای انجمن‌های اسپرانتو کاملاً طبیعی انجام می‌دهند، زیرا آنها همواره درباره مجلات، کتابها، کنگره‌ها، لیست‌های پستی الکترونیکی و صفحات اینترنتی، اعلانهای درخواست دوست مکاتبه‌ای و امکانات مسافرت مطلع می‌شوند.

صعود به دماوند، سفر به ارمنستان

چند روز قبل درباره برنامه احتمالی صعود به دماوند در سال آینده مطلبی نوشتم. حالا بعد از مشورت با دوستان میخواهم زمان آن را نیز به بحث و نظرخواهی بگذارم. فکر میکنم بهترین زمان در نیمه دوم مردادماه باشد چرا که در نیمه اول این ماه کنگره جهانی اسپرانتو برگزار خواهد شد و ممکن است دوستانی باشند که تمایل به شرکت در هر دوبرنامه را داشته باشند. بنابراین فعلاً نیمه دوم مرداد ماه را داشته باشیم تا بعد.

برنامه بین‌المللی هفته یادگیری اسپرانتو در تیرماه سال آینده در ارمنستان برگزار میگردد. دوستان علاقه‌مند به یادگیری زبان اسپرانتو می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. اطلاعات بیشتر را به زودی در همین وبلاگ قرار خواهم داد.

بحث معرفی وبلاگ‌های فارسی‌زبان درباره اسپرانتو را تقریباً تمام شده اعلام می‌کنم. البته شاید یکی دو پست دیگر هم بتوانم در این مورد اضافه کنم، اما جستجوهایم برای یافتن وبلاگ‌های دیگر نتیجه مثبتی به همراه نداشته است.

اسپرانتو در وبلاگهای فارسی -۳

در ادامه بحث وبلاگ دیگری را معرفی می‌کنم که در آن جز نام وبلاگ و یک پست که در واقع توضیح درخصوص علت نامگذاری وبلاگ است مطلب دیگری در رابطه با اسپرانتو وجود ندارد. این وبلاگ توسط یاسین و سروش در تیرماه 84 راه‌اندازی شده است و تا مرداد نیز چند یادداشت به آن اضافه شده و پس از آن نیز قطع شده است. به هرحال ویروس متروک رها کردن وبلاگ به اینجا نیز سرایت کرده است. و این هم آدرس آن:

http://esperanto_1.mihanblog.com

اسپرانتو در وبلاگ های فارسی -۲

امروز در ادامه بحث معرفی وبلاگ‌های فارسی در رابطه با زبان اسپرانتو، می‌خواهم وبلاگ آقای سعید رفعت نامی را معرفی کنم. این وبلاگ که در خردادماه سال 84 پایه‌گذاری شده و تنها دارای 4 پست در همان ماه بوده است ظاهراً متروکه به نظر می‌رسد. نویسنده این وبلاگ عنوان آن را "اسپرانتو زبان دوم نهاده و 4 پست مذکور را نیز در یک تعطیلات آخر هفته یعنی ظرف چهارشنبه و پنج‌شنبه آخر ماه خرداد در وبلاگ قرار داده است. امیدوارم که آقای نامی نیز دستی به سر و روی این وبلاگ بکشد. راستی این هم آدرس این وبلاگ:

http://pakesperanto.mihanblog.com

 

اسپرانتو در وبلاگ های فارسی -۱

امروز می‌خواهم یک وبلاگ دیگر در رابطه با زبان اسپرانتو را معرفی کنم. البته تعداد وبلاگ‌های فارسی‌زبان در مورد اسپرانتو زیاد نیست، اما شاید چندروزی به جمع‌آوری اطلاعات در این خصوص مشغول باشم تا اینکه لیست همه آنها را در یکجا داشته باشیم.

بنابراین یک بخش لینک در سمت چپ اضافه می‌کنم و در آنجا لیست این وبلاگ‌ها را قرار می‌دهم. و اما اولین لینک که احتیاجی به معرفی ندارد و همه با آن آشنا هستند، منظورم "اسپرانتو: زبان دوم برای همه" است که وارث وبلاگ قبلی با عنوان "اسپرانتو: دموکراسی در عرصه زبان" می‌باشد و بدنبال کاستی‌ها و مسایل سرویس‌دهنده پرشین‌بلاگ به بلاگفا منتقل شد. آدرس آن هم از این قرار است: http://esperanto.blogfa.com

و اما وبلاگی که قصد معرفی آن را دارم. (البته قبل از هرچیز باید اضافه کنم که متاسفانه تعداد وبلاگ‌های فارسی درباره اسپرانتو بسیار کم بوده و این تعداد معدود هم بندرت به روز می‌شوند. بطوریکه در اغلب آنها تنها یکی دوبار مطلبی درج شده است و پس از آن مدت‌ها رها شده‌اند. اما بهرحال ذکر آنها شاید صاحبانشان را به فکر دست کشیدن به سروروی وبلاگشان بیاندازد.) چند روز پیش با وبلاگی مواجه شدم که عنوان صفحه آن "زبان دوم – آموزش مکاتبه‌ای" است. این وبلاگ تنها دارای چهار پست بوده و مطالب آن نیز از وبلاگی که در بالا ذکر کردم کپی‌برداری شده است. سازنده این وبلاگ، آنرا در چهار سرویس دهنده وبلاگ یعنی mihanblog، myblog، weblog.sh، persianhackers و bigestblog نیز کپی کرده است. بنابراین در اینجا تنها آدرس میهن‌بلاگ را ذکر می‌کنم: http://s.e.l.mihanblog.com سازنده وبلاگ نیز خود را سعید معرفی نموده اند. امیدوارم به زودی مطالب مفید و تازه‌ای در این وبلاگ نوشته شود.

تا پست بعدی.

عکس های سفر

خانم ادا مریک (Edda Merike) که یک سال و نیم قبل مدتی را در ایران بود و چندین شهر را مورد بازدید قرار داد، اخیراً عکس‌ها و تصاویری را که در طی این سفر انداخته بود در اینترنت قرار داده است. هرچند عکس‌ها از کیفیت خیلی بالایی برخوردار نیستند (خودش می‌گوید به دلیل چاپ عکس‌ها در ایران کیفیت آنها بد شده است و از این موضوع هم کلی دلخور است) اما به یکبار دیدنشان می‌ارزد. آدرس سایت مربوطه این است: http://eddamerike.fotopic.net برای مشاهده عکس‌های مربوط به ایران روی قسمت Iraan کلیک کنید.