اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

آشنایی با رادیوهای اسپرانتو-سایت Radioarkivo

قبلا گفته شد که بیشتر رادیوهای اسپرانتو برنامه های خود را از طریق اینترنت نیز پخش می نمایند.

اما باید توجه داشت که دو مشکل در این مورد وجود دارد.

*برای گوش دادن به آنها باید به اینترنت متصل شد و آن را به صورت آنلاین گوش دهیم.این امر در جاهایی که سرعت اینترنت پایین است جز اعصاب خردی و هدر دادن هزینه ی اینترنت ،حاصل دیگری ندارد.

** برنامه ها به مدت محدودی –مثلا یک هفته- بر روی سایت قرار دارد و معمولا با قرار گرفتن برنامه ی جدید ،برنامه ی قبلی دیگر قابل دسترسی نیست و تنها آخرین برنامه قابل دسترسی است.

 

اما اسپرانتودانان علاقه مند و کوشا همواره برای اسپرانتو جهاد کرده و از خود مایه گذارده اند.

در این مورد از سوی اسپرانتودانان، چند سایت درست شده است که برنامه های جدید و قدیم رادیوهای مختلف را در خود گرد آورده و علاقه مندان می توانند نه آنلاین،بلکه آن را دانلود نموده و با خیال راحت گوش دهند.

(دقیقا نمی دانم آیا این ابتکار در زبان های دیگر هم وجود دارد یا از افتخارات اسپرانتوست؟)

جالب این که برنامه ی بعضی از رادیوها که اصلا پخش اینترنتی ندارند نیز - احتمالا بعد از ضبط شدن-

در سایت قابل دسترسی است. و جالب تر و تحسین بر انگیز تر آن که بر نامه ی بعضی از رادیوهای متوفی-رادیوهایی که روزگاری به اسپرانتو برنامه می داده و دیگر برنامه ی اسپرانتو ندارند مانند رادیوهای اتریش،سوییس،استونی،مجارستان و...) در این سایت ها قابل دانلود است.

من خودم قبلا از شنوندگان وفادار رادیو اتریش بودم و از طریق سایت زیر آخرین برنامه ی آن رادیو را دانلود و گوش دادم و واقعا حزن انگیز بود خداحافظی و به سکوت رفتن و خاموش شدن یک رادیو.

اما در میان چندین سایتی که در این زمینه وجود دارد؛بی شک سایت http://www.radioarkivo.org/

فعال ترین و به روزترین آن هاست.در این سایت به طور مرتب برنامه های جدید رادیوهای اسپرانتو-فعلا 29 رادیو-برای دانلود با فرمت mp3 قرار می گیرد.تا به امروز (85.3.3)؛

2978 فایل صوتی مربوط به برنامه های 29 رادیو درآن وجود دارد که در حدود1803 ساعت و با ظرفیت20238 مگابایت می باشد.

البته به دلیل کمبود فضا برای نگهداری این حجم از فایل های صوتی ،که هر روز به مقدارآن اضافه

 می شود،تعدادی از این فایل ها بلافاصله قابل دسترسی است و در لیست دانلود وجود دارد و تعدادی دیگر از آن ها از بایگانی سایت بیرون قرار داده شده اند و با درخواست متقاضی با ایمیل برای او ارسال

می گردد.

مثلا خود من چندی قبل بعد از نوشتن وازه ی Iranدر کادر جستجوی این سایت متوجه شدم که رادیو ریودوژانیرو در تاریخ2004.6.4 مصاحبه ای را با آقای محمدرضا ترابی پخش نموده درباره ی زلزله ی بم.

بلافاصله برای دانلود آن اقدام کردم و با این پیغام مواجه شدم که برنامه ی مورد نظر من؛جزو فایل هایی است که در دسترس نیست و اگر آن را می خواهم باید با ایمیل درخواست نمایم تا برایم ارسال شود.

خب؛من هم این کار را کردم و بعد از چند روز فایل مذکور را با ایمیل دریافت و موفق به گوش دادن به آن شدم.

*****************************************************************

 

علاوه بر سایت مذکور،در سایت های زیر هم می توان به گوش دادن و یا دانلود برنامه های رادیوهای اسپرانتو پرداخت.

 

 

http://www.bongo.ne.jp/~teg/radio/esperanto.htm

 

 

http://mylab.ike.tottori-u.ac.jp/pub/

 

http://retradio.start.at/

 

 

در این سایت ها هم می توان اطلاعاتی در مورد رادیو های اسپرانتو زبان به دست آورد.

 

http://www.tejo.org/uea/Radio-Stacioj

 

http://www.akueck.de/eodx.htm#i01

 

http://www.osiek.org/aera/

 

 

آشنایی با رادیوهای اسپرانتو-مقدمه-2

 

در نوشتار قبلی ،به رادیوهای اسپرانتو از دیدگاه چگونگی پخش برنامه و در نتیجه راه های گوش دادن به آن ها اشاره شد و دانستیم که در ساده ترین حالت با داشتن یک دستگاه رادیو ی معمولی

می توان تنها شنونده ی چند رادیو بود. زیرا بسیاری از آن ها محلی بوده و محدوده ی اندکی را تحت پوشش قرار می دهند.

و اگر از امکان ماهواره برخوردار باشیم،می توان راحت تر و با کیفیت بهتر رادیوهای بیشتری را شنونده بود.

و سرانجام به رادیوهای اینترنتی پرداختیم که چگونه با کمک آن محدودیت زمان و مکان به کنار رفته و می توان به راحتی در هر گوشه ای از جهان و هر زمان ،گوش خود را به صدای دل انگیز رادیوهای اسپرانتو سپرد.

اما رادیو های اسپرانتو را از دیدگاه های دیگری نیز می توان طبقه بندی کرد:

 

رادیوهای تمام اسپرانتو و دوزبانه:برخی از رادیوهای اسپرانتو که بیشتر جنبه ی بین المللی دارند تمام برنامه های خود را به زبان بین المللی اسپرانتو پخش می نمایند و در نتیجه به طور کامل برای همه ی اسپرانتودانان سراسر جهان قابل استفاده اند مانند رادیوهای چین،کوبا،ایتالیا،واتیکان،خبرگزاری جهان، رادیو اینترنتی اسپرانتو(کره)،گزارش پاناما،

رادیو سبزو ....

 

ولی بیشتر رادیوهای محلی برنامه های خود را به دو زبان اسپرانتو و زبان محلی خود پخش

 می کنند.مثلا رادیو  zamدر فرانسه برنامه های خود را ،نیمی به اسپرانتو و نیمی به فرانسوی پخش

می نماید.ولی رادیو ریودوژانیرو در برزیل سهم بیشتری را به زبان محلی خود اختصاص داده وبیشتر بدان سخن پراکنی می نماید.در عوض رادیو Nestoو رادیو 3zzzبییشر به اسپرانتو و مقداری از وقت را به زبان محلی اختصاص داده است.

رادیوهای دولتی و غیر دولتی: برخی از رادیوهای اسپرانتو زبان ، زیر مجموعه ای از رادیوی رسمی و دولتی آن کشور است و بودجه ی آن نیز به توسط آن ها تامین می گرد مانند رادیوهای چین،لهستان،ایتالیا،کوبا و واتیکان.

بیشتر رادیوهای دیگر توسط علاقه مندان یا جمعیت های گوناگون به وجود آمده اند.

رادیوهای روزانه ،هفتگی و ...: از نظر ترتیب زمانی پخش هم می توان رادیو های اسپرانتو را

 مد نظر قرار داد.رادیوهای چین و لهستان هر روز به اسپرانتو سخن می گویند.

رادیو واتیکان هفته ای دو بارو رادیوهای کوبا و ایتالیا در هفته یک بار به اسپرانتو برنامه پخش

می کنند.

در مورد بقیه ی رادیوها در زمان معرفی آن ها خواهم نوشت.

آشنایی با رادیو های اسپرانتو-مقدمه

رادیوهای اسپرانتو زبان نقش مهمی در نهضت اسپرانتو داشته و دارند و و راهی مناسب برای تمرین تلفظ وکاربردو محاوره ی اسپرانتو است.بنابراین قصد دارم در این وبلاگ سلسله مطالبی در این زمینه بنویسم.

 

 

 

مقدمه

 

رادیوهای اسپرانتو زبان را می توان از جنبه های گوناگون طبقه بندی نمود.که از آن جمله اند:

 

رادیوهای موج کوتاه : این رادیوها که رایج ترین شکل رادیوها هستند بر روی موج کوتاه یا متوسط برنامه می دهند و اغلب در محدوده ی جغرافیایی وسیعی قابل شنیدن هستند. برای گوش سپردن به آنها تنها داشتن یک دستگاه گیرنده ی رادیویی که دارای موج کوتاه باشد کافی است و بنابراین ارزان ترین نوع رادیو می باشد. زیرا به جز یک دستگاه رادیو به تجهیزات دیگری نیاز ندارد.

ولی مشکل اصلی این دسته از رادیوها آن است که سراسر جهان را تحت پوشش قرار نمی دهند و معمولا برنامه هایشان برای مناطق مخصوصی ارسال می گردد. از میان رادیوهای اسپرانتو در حال حاضر رادیوهای چین، لهستان، واتیکان ،ایتالیا و کوبا از این دسته اند. و از میان آن ها نیز تنها صدای رادیوهای چین و لهستان در ایران قابل شنود است و امواج بقیه ی آنها به سوی ایران هدایت نمی شود. بنا بر آن چه  گفته شد یک اسپرانتودان ساکن در ایران  با داشتن یک دستگاه رادیو موج کوتاه می تواند تنها شنونده ی دو رادیوی چین و لهستان باشد.

رادیوهای موج متوسط یا FM(رادیوهای محلی):گوش دادن به این رادیوها نیز با داشتن یک دستگاه رادیوی معمولی میسر است. ولی محدوده ی جغرافیایی اندکی را شامل می گردند و اغلب به یک شهر یا ناحیه محدود می شوند. به این دلیل به آن ها رادیوهای محلی هم گفته می شود.

بسیاری از رادیوهای اسپرانتو زبان از این دسته اند مانند رادیو FMRدر فرانسه یا رادیو ریودوژانیرو در برزیل،رادیوIbauteدر اسپانیا،و.... که به وقت خود معرفی خواهند شد.

رادیوهای ماهواره ای:تعدادی از رادیوهای اسپرانتو زبان ،از ماهواره نیز برای رساندن صدای خود به گوش شنوندگانشان استفاده می کنند مانند رادیوهای لهستان،واتیکان و ایتالیا.

بدیهی است که برای گوش دادن به این رادیوها داشتن گیرنده ی ماهواره ضروری است.

رادیوهای اینترنتی: امروزه با گسترش روز افزون اینترنت ، بسیاری از رادیوها و از جمله رادیوهای اسپرانتو زبان ،برنامه های خود را از طریق اینترنت نیز پخش می نمایند.

تنها ایراد این نوع از رادیو آن است که برای شنیدن آن نیاز به رایانه و اتصال اینترنت وجود دارد و بنا براین مانند رادیوهای موج کوتاه ارزان تمام نمی شود و علاوه بر هزینه ی اولیه ی رایانه ،باید هزینه ی اتصال به اینترنت را نیز پرداخت. و بنابراین ممکن است برای همه ی اقشار قابل استفاده نباشد. زیرا  بسیاری   دسترسی به رایانه یا اینترنت ندارند مانند شهرهای کوچک و روستاها.

ولی در کنار این یک ایراد ،رادیوهای اینترنتی دارای محاسن فراوانی هستند که از آن جمله اند:

-کیفیت خوب صدا و بدون پارازیت:البته در صورت داشتن ارتباط پرسرعت

-امکان شنیدن غیر زنده:برای گوش دادن به رادیوها با گیرنده های معمولی و یا با ماهواره ،باید رادیو مورد نظر را درست در ساعتی که پخش می شود گوش دهیم. و اگر به هر دلیلی موفق به این کار نمی شدیم دیگر  کاری از دستمان ساخته نبود و باید افسوس آن را می خوردیم.ولی در رادیوهای اینترنتی علاوه بر آن که می توانیم در همان لحظه و به طور زنده رادیوی مورد نظرمان را گوش دهیم؛ می توانیم بعدا  به سایت آن رادیو و یا سایت http://www.radioarkivo.org/

مراجعه نموده و آن را یا به صورت آنلاین گوش نموده و یا دانلود نموده و بعدا با رایانه یا کول دیسک خود سر صبر گوش دهیم.

در دسترس شدن همه ی رادیوها:قبلا گفتم که  بسیاری از رادیوهای اسپرانتو زبان، محلی و منطقه ای هستند و صدای آن ها محدود به مکان معینی است.مثلا اگر ما اسپرانتودانان ایران بخواهیم با همان روش سنتی –یعنی با گیرنده های معمولی-به شکار رادیوهای اسپرانتوزبان بپردازیم؛ چیز زیادی عایدمان نمی شود.رادیو های چین و لهستان

آن هم باید در ساعت معینی مشغول چرخاندن موج رادیو شویم و شاید بتوانیم آن را گوش دهیم. و چه بسا بسیاری از مواقع به دلایل گوناگون مانند خواب، میهمان بودن،داشتن میهمان، قطع برق،پارازیت و ده ها دلیل دیگر موفق به گوش دادن آن رادیو نشویم.

اما در روش اینترنت دیگر از این مسایل خبری نیست. در واقع ما می توانیم حتی هفته ها ،ماه ها و سال ها بعد از پخش زنده ی آن برنامه،آن را گوش دهیم.

از آن جا که بسیاری از رادیوها-و از جمله رادیوهای محلی-از اینترنت نیز برای پخش برنامه های خود استفاده می کنند ؛ دیگر تقریبا تمام رادیوهای اسپرانتو در دسترس است.پس درود بر اینترنت و دستندرکاران آن.

 

برگزاری موفق ISLA-2006

نخستین مدرسه تابستانی در ارمنستان ISLA-2006 نیز پایان یافت و گزارشاتی که از آن در لیستهای اسپرانتویی منتشر شد حاکی از موفقیت نسبی این برنامه بوده است. برنامه‌ریزی و تدارک برای برگزاری مداوم و همه ساله این جریان که مورد بحث و توافق شرکت‌کنندگان در این برنامه بوده است یکی از دستاوردهای مهم برای جنبش اسپرانتو در منطقه است.

سلام

سلام به خوانندگان عزیز وبلاگ  اسپرانتو گامی هوشمندانه.

 

به منظور گروهی اداره شدن این وبلاگ، قصد دارم  از این به بعد مطالبی در آن بنویسم.

 

 به این امید که مورد پسند و توجه واقع گردند.

 

البته من خودم وبلاگی دارم به نام پانزده دسامبر به این آدرس

 

http://www.15dec.persianblog.com/

 

که متاسفانه نزدیک به یک سال است که موفق نشده ام مطلب جدیدی در آن قرار دهم.

 

و امید دارم که بتوانم آن را هم مجددا فعال نمایم.

دوباره سلام!

پست قبلی را که نوشتم و دکمه انتشار را زدم پشیمان شدم. خواستم برگشته و آن را بردارم اما درست از همان لحظه ارتباط با اینترنت قطع شد و حتی از رفتن متن برروی وبلاگ آگاهی نیافتم. و امروز با تماس دوست عزیزم آقای کوثری اطلاع یافتم که متن مذکور روی وبلاگ آمده است. تصمیم گرفتم حالا که این اتفاق افتاده است آن متن را حذف نکنم و به عنوان تذکری برای خودم نگه دارم. حالا که تا همین حد هم توانسته است مفید باشد چرا آن را حذف کنم؟

برای برنامه کوه دماوند تاریخ ۲۷ مرداد را پیشنهاد می دهم. نظری، پیشنهادی؟

مدتی قبل سایتی با آدرس www.espero.ir را با کلی آرمان و آرزو ثبت کردم. اکنون که بیش از ۴ ماه از آن زمان میگذرد هنوز حتی صفحه‌ای هم به آن اختصاص نداده ام. واقعیتش هم این است که چندان از طراحی سایت سررشته ندارم. شاید به زودی آن را هم سروسامانی دادم. هدف اصلی من برای ایجاد این سایت تاسیس یک فروشگاه اینترنتی محصولات اسپرانتویی بود. اگر کسانی میتوانند در این زمینه مرا یاری دهند ممنون خواهم شد با من تماس بگیرند.

امیدوارم با اضافه شدن آقای کوثری به تیم تشکیل نشده نویسندگان این وبلاگ، کمی رونق به اینجا داده شود. آقای کوثری خوش آمدی!

دیگر بس است!

ظاهراً گوش شنوایی برای نوشته‌های این وبلاگ وجود ندارد. بنابراین چرا بیش از این آب در هاون بکوبم. ضمن تشکر از همه عزیزانی که مطالب قبلی را خواندند و احیاناً نظری برآن نگاشتند به اطلاع همگی می‌رسانم که فعلاً تا وقتی اوضاع براین منوال کنونی می چرخد مطلبی در اینجا وارد نخواهم کرد. شاید وقتی دیگر!

خدانگهدار

درباره برنامه صعود به دماوند

قبلاً در اینجا جهت برنامه‌ریزی برای صعود به دماوند نوشته بودم. هرچند تنها یک نفر اعلام موافقت و آمادگی کرد، اما به هر حال فکر می‌کنم که این برنامه را به هر نحوی شده پیاده کنیم. بنابراین مجدداً از دوستان دعوت می‌کنم تا برای برنامه‌ریزی این امر همکاری کنند. فکر می‌کنم نیمه مرداد ماه یعنی حدوداً کمی بیش از یک ماه دیگر زمان خوبی برای انجام این امر باشد نظر شما چیست؟